„ Od dysgrafii do kaligrafii”, czyli o tym ,jak ładnie pisać

 

Rady „Kaligrafuska” dla ucznia praworęcznego

1. Do pisania przystępuj wtedy, gdy jesteś wypoczęty
2. Usiądź wygodnie przy biurku lub stole i zadbaj, aby światło padało na zeszyt po twojej lewej stronie lub z góry
3. Przygotuj odpowiednie przybory do pisania
4. Głowę trzymaj w odległości około 30 cm nad zeszytem, a lewą ręką przytrzymuj zeszyt
5. Długopis ( pióro, ołówek) trzymaj w trzech palcach ( miedzy kciukiem i palcem środkowym, palcem wskazującym naciskaj od góry)


6. Nie ściskaj zbyt mocno przyboru do pisania
7. Dłoń, w której trzymasz pióro ( długopis) oprzyj lekko w nadgarstku i na małym palcu
8.W czasie pisania przesuwaj swoją dłoń po kartce równo i niezbyt szybko w kierunku
od lewej do prawej krawędzi kartki, pociągając za sobą pióro
9.Gdy poczujesz, że twoja ręka jest zmęczona, wykonaj ćwiczenia odprężające, np. naśladuj otrzepywanie wody z ręki
10.Jeśli nieprawidłowo układasz pióro ( ołówek) w palcach, zbyt mocno lub zbyt lekko naciskasz, twoja ręka się szybko męczy, użyj nasadki plastikowej, korygującej chwyt
11. Pamiętaj o prawidłowym kierunku pisania liter

Rady „Kaligrafuska” dla ucznia leworęcznego
1. Pisanie rozpoczynaj, gdy jesteś zrelaksowany
2. Usiądź wygodnie przy biurku lub stole i zadbaj, aby światło padało na zeszyt po twojej prawej stronie lub z góry
3. W szkole, poproś kolegę z ławki, aby usiadł po twojej prawej stronie
4. Przygotuj odpowiednie przybory do pisania ( pióro powinno być dopasowane do twojej dłoni i z łatwością powinno zostawiać cienki ślad na kartce)
5.Zeszyt połóż przed sobą i przesuń nieco w lewą stronę, a następnie ułóż ukośnie tak, aby górny lewy róg skierowany był do góry
6.Głowę trzymaj w odległości około 30 cm nad zeszytem, a prawą ręką przytrzymuj zeszyt
7.Pióro trzymaj w trzech palcach ( umieść je między kciukiem i palcem środkowym, a palcem wskazującym naciskaj od góry. Nie ściskaj zbyt mocno przyboru do pisania
8. Podczas pisania trzymaj pióro (ołówek): w odległości około 2 cm od kartki papieru, zaś drugi koniec przyboru skieruj do ramienia
9. Dłoń, w której trzymasz pióro (ołówek) oprzyj lekko na zeszycie. Palce trzymające przybór do pisania ułóż poniżej liniatury, tak by nie zasłaniały zapisywanego tekstu.
10. Pamiętaj, aby podczas pisania twoja dłoń podążała za piórem (ołówkiem)
11. Gdy poczujesz, że twoja ręka jest zmęczona, wykonaj ćwiczenia odprężające, np. naśladuj otrzepywanie wody z ręki
12. Użyj nasadki plastikowej, korygującej chwyt( jeśli nieprawidłowo układasz pióro w palcach, obserwujesz, że ręka zbyt szybko się męczy lub trzymasz pióro nieodpowiednio, to znaczy zbyt lekko lub zbyt mocno, a także zbyt nisko nad kartką)
13. Zapamiętaj drogę i kierunek pisania liter

Powodzenia!

Pedagog
mgr Małgorzata Miś

Comments are closed.

Skip to content