Wskazówki do pracy i zabawy z dziećmi w domu

Drodzy Rodzice!

 Wiemy, że obecny czas jest trudny i wymagający. Chcemy wspomóc Państwa działania wychowawcze i wzbogacić je w różne aktywności. Pragniemy więc przekazać wskazówki do pracy i zabawy z dziećmi w domu.

Propozycje aktywności wspomagających rozwój fizyczny:

  • skoki przez przeszkody ( mała poduszka, pluszak, kocyk)
  • skoki na skakance (dzieci starsze)
  • podskoki na jednej i dwóch nogach
  • skłony tułowia do przody oraz na boki
  • zabawy z piłką (turlanie, rzucanie, łapanie, kopanie)
  • bieg w miejscu i na krótkim dystansie

Propozycje aktywności rozwijających sprawności manualne:

  • budowanie z klocków ( według pomysłu dzieci i zgodnie z krótką instrukcją słowną lub obrazkową)
  • malowanie farbami ( za pomocą pędzla, waty, gąbki, lub palcami)
  • rysowanie kredkami (prawą i lewą ręką, odtwarzanie wzorów, kreślenie kół, tworzenie linii falistych, pionowych i poziomych, dorysowywanie brakujących elementów, zamalowywanie, rysowanie zgodnie z instrukcją, np.: „Na górze kartki narysuj słońce”)
  • lepienie z plasteliny, masy solnej lub masy porcelanowej ( ugniatanie, wałkowanie, toczenie kółek, wypełnianie konturów )
  • wycinanie nożyczkami ( wzdłuż linii prostych, falistych, łamanych)
  • wydzieranie i wyklejanie ( bibułą, kolorowym papierem)
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznureczków

PRZEPIS NA MASĘ SOLNĄ

To wspaniały sposób na rozwijanie motoryki małej dłoni i palców. Co będzie nam potrzebne?

  • miska, wałek, foremki do wypieku ciasteczek
  • 2 szklanki mąki
  • 2 szklanki soli
  • 1 szklanka wody

W jaki sposób przygotujemy?

Do miski wsypujemy mąkę i sól. Delikatnie łączymy składniki i stopniowo dodajemy wodę. Całość zagniatamy, do momentu uzyskania gładkiej masy. Następnie wałkujemy na grubość
3 -5mm i gotowe. Teraz można zacząć zabawę.  Pamiętajmy jednak, że masa solna nie nadaje się do jedzenia. Jeśli gotowe kształty lub zwierzątka zostawimy w suchym i ciepłym miejscu stwardnieją 🙂

Propozycje aktywności wspomagających rozwój poznawczy:

  • czytanie książek i opowiadań (po przeczytaniu warto zadać pytania dotyczące utworu)
  • oglądanie rodzinnych zdjęć ( zwracanie uwagi na imiona członków rodziny i ich wygląd, emocje jakie prezentują )
  • nazywanie przedmiotów znajdujących się wokół dziecka i dzielenie nazw na sylaby, rozmowa na temat ich zastosowania, np.: pralka służy do prania ubrań,
    w czajniku gotujemy wodę
  • wystukiwanie rytmu np.: łyżeczką na stole, ręką na podłodze i powtarzanie go przez dziecko
  • zadawanie zagadek słownych, powtarzanie wierszyków, rymowanek i piosenek
  • granie w gry planszowe ( motywowanie dziecka, dawanie dobrych rad, ale też pozwalanie na porażkę )
  • kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych, np.: „Połóż misia na krześle”, „Połóż lalkę obok łóżka”
  • przeliczanie przedmiotów znajdujących się w domu ( schody, garnki, łyżki, napoje)
  • prowadzenie obserwacji marcowej pogody ( dzieci z pomocą rodziców tworzą kalendarz pogody i codziennie uzupełniają go za pomocą rysunku)
  • założenie hodowli fasoli, cebuli, rzeżuchy lub innej rośliny

Propozycje aktywności wspomagających rozwój społeczny i emocjonalny:

  • wspólne spędzanie czasu, częste rozmowy
  • angażowanie dziecka w domowe obowiązki ( podlewanie kwiatów, mycie warzyw
    i owoców, drobne porządki)
  • chwalenie za podjęty wysiłek 🙂

Zachęcenie do skorzystania z dostępnych audycji radiowych lub obejrzenia spektaklu teatralnego albo bajki online.

Już w najbliższy czwartek zapraszamy do obejrzenia bajki muzycznej pt.: „ Brzydki Kaczorek” na kanale Opery i Filharmonii Podlaskiej na YouTube o godz. 10:00 🙂

Widowisko przeznaczone dla dzieci od 5 roku życia.

Na stronie internetowej Polskie Radio Dzieciom dostępne są bajki oraz audycje radiowe  przeznaczone zarówno dla dzieci jak i rodziców.

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom/4474,Audycje

A. Piechota

Skip to content