Drodzy Rodzice!
Wiemy, że obecny czas jest trudny i wymagający. Chcemy wspomóc Państwa działania wychowawcze i wzbogacić je w różne aktywności. Pragniemy więc przekazać wskazówki do pracy i zabawy z dziećmi w domu.
Propozycje aktywności wspomagających rozwój fizyczny:
- skoki przez przeszkody ( mała poduszka, pluszak, kocyk)
- skoki na skakance (dzieci starsze)
- podskoki na jednej i dwóch nogach
- skłony tułowia do przody oraz na boki
- zabawy z piłką (turlanie, rzucanie, łapanie, kopanie)
- bieg w miejscu i na krótkim dystansie
Propozycje aktywności rozwijających sprawności manualne:
- budowanie z klocków ( według pomysłu dzieci i zgodnie z krótką instrukcją słowną lub obrazkową)
- malowanie farbami ( za pomocą pędzla, waty, gąbki, lub palcami)
- rysowanie kredkami (prawą i lewą ręką, odtwarzanie wzorów, kreślenie kół, tworzenie linii falistych, pionowych i poziomych, dorysowywanie brakujących elementów, zamalowywanie, rysowanie zgodnie z instrukcją, np.: „Na górze kartki narysuj słońce”)
- lepienie z plasteliny, masy solnej lub masy porcelanowej ( ugniatanie, wałkowanie, toczenie kółek, wypełnianie konturów )
- wycinanie nożyczkami ( wzdłuż linii prostych, falistych, łamanych)
- wydzieranie i wyklejanie ( bibułą, kolorowym papierem)
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznureczków
PRZEPIS NA MASĘ SOLNĄ
To wspaniały sposób na rozwijanie motoryki małej dłoni i palców. Co będzie nam potrzebne?
- miska, wałek, foremki do wypieku ciasteczek
- 2 szklanki mąki
- 2 szklanki soli
- 1 szklanka wody
W jaki sposób przygotujemy?
Do miski wsypujemy mąkę i sól. Delikatnie łączymy składniki i stopniowo dodajemy wodę. Całość zagniatamy, do momentu uzyskania gładkiej masy. Następnie wałkujemy na grubość
3 -5mm i gotowe. Teraz można zacząć zabawę. Pamiętajmy jednak, że masa solna nie nadaje się do jedzenia. Jeśli gotowe kształty lub zwierzątka zostawimy w suchym i ciepłym miejscu stwardnieją 🙂
Propozycje aktywności wspomagających rozwój poznawczy:
- czytanie książek i opowiadań (po przeczytaniu warto zadać pytania dotyczące utworu)
- oglądanie rodzinnych zdjęć ( zwracanie uwagi na imiona członków rodziny i ich wygląd, emocje jakie prezentują )
- nazywanie przedmiotów znajdujących się wokół dziecka i dzielenie nazw na sylaby, rozmowa na temat ich zastosowania, np.: pralka służy do prania ubrań,
w czajniku gotujemy wodę - wystukiwanie rytmu np.: łyżeczką na stole, ręką na podłodze i powtarzanie go przez dziecko
- zadawanie zagadek słownych, powtarzanie wierszyków, rymowanek i piosenek
- granie w gry planszowe ( motywowanie dziecka, dawanie dobrych rad, ale też pozwalanie na porażkę )
- kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych, np.: „Połóż misia na krześle”, „Połóż lalkę obok łóżka”
- przeliczanie przedmiotów znajdujących się w domu ( schody, garnki, łyżki, napoje)
- prowadzenie obserwacji marcowej pogody ( dzieci z pomocą rodziców tworzą kalendarz pogody i codziennie uzupełniają go za pomocą rysunku)
- założenie hodowli fasoli, cebuli, rzeżuchy lub innej rośliny
Propozycje aktywności wspomagających rozwój społeczny i emocjonalny:
- wspólne spędzanie czasu, częste rozmowy
- angażowanie dziecka w domowe obowiązki ( podlewanie kwiatów, mycie warzyw
i owoców, drobne porządki) - chwalenie za podjęty wysiłek 🙂
Zachęcenie do skorzystania z dostępnych audycji radiowych lub obejrzenia spektaklu teatralnego albo bajki online.
Już w najbliższy czwartek zapraszamy do obejrzenia bajki muzycznej pt.: „ Brzydki Kaczorek” na kanale Opery i Filharmonii Podlaskiej na YouTube o godz. 10:00 🙂
Widowisko przeznaczone dla dzieci od 5 roku życia.
Na stronie internetowej Polskie Radio Dzieciom dostępne są bajki oraz audycje radiowe przeznaczone zarówno dla dzieci jak i rodziców.
https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom/4474,Audycje
A. Piechota